PozycjonowanieRozwój firmSEO

Jak poprawnie przygotować opis na stronę firmową?

Zanim zabierzemy się do przygotowywania materiałów na swoją stronę internetową warto się odpowiednio do tego przygotować. Po pierwsze, należy być wypoczętym – wiem, wiem, ciężko jest znaleźć wolną chwilę, a tu jeszcze być wypoczętym. No, ale może na przykład znajdzie się jeden taki dzień, gdzie mamy trochę więcej „luzu” np. niedziela. Pora dnia też ma znaczenie. Większość moich tekstów, powstaje z samego rana. Nawet bladym świtem, kiedy nie mogę spać, bo w głowie już krążą różne myśli. Polecam tę porę jak już grafik z obowiązkami o innej porze nie pozwala.

Dodatkowo, zanim zabierzemy się do pisania, można wcześniej (np. kilka dni przed) przeczytać ten artykuł i spróbować sobie jakoś ułożyć w głowie, to co chcemy napisać.

Jak już weźmiemy się do pracy, to zróbmy szkic naszej strony w Wordzie albo na kartce papieru, aby nic nie uciekło podczas przekazywania informacji projektantom.

1. Zacznij od Menu

Na początek będzie potrzebny zarys strony, którą będziemy opisywać. Mówiąc zarys mam namyśli kształt oraz strukturę, w którą wchodzi menu (czyt. zakładki). Jeśli nasza firma zajmuje się stricte usługami, to taką klasyczną strukturą jest menu, które składa się z zakładek „o firmie”, „oferta” i „kontakt”. Menu mogą uzupełnić zakładki „produkty”, „galeria”, „cennik”, „referencje”, „blog” z artykułami, „portfolio”, „certyfikaty” oraz zagadnienia związane z daną branżą.

Zakładka „o firmie”

Podstawą każdej strony firmowej jest jej opis. Opis powinien być nie za długi, zwięzły i konkretny. Przeważnie odpowiada on na następujące pytania:

  • Jak długo funkcjonujemy na rynku? Jeśli jesteśmy młodą firmą, to warto wspomnieć o poprzednich doświadczeniach.
  • Czym się zajmujemy?
  • Dlaczego to robimy?

Zakładka „Oferta”

Mając przygotowany opis firmy, przechodzimy do opisu naszej oferty. W tym miejscu, przedstawiamy ogólny opis naszej oferty, z możliwością podziału na kategorie. Staramy się pisać zwięźle, nie wchodząc w szczegóły.

Jeśli zakres naszych działań opiera się na różnych specjalizacjach, warto zastanowić się na nad wyodrębnieniem specjalizacji na osobne strony internetowe. Na przykład firma, która zajmuje się świadczeniem usług dotyczących najmu nieruchomościami oraz jednocześnie prowadzi sprzedaż stacjonarną artykułów BHP, nie powinna mieć połączonej oferty na tej samej stronie.

Natomiast jeśli specjalizacje są różne, ale dotyczą tej samej branży, to dzielimy je na odrębne zakładki. Na przykład firma, która posiada biuro projektowe, wykonujące projekty na zlecenie oraz dodatkowo posiada zespół fachowców, który zajmuje się realizacją projektów oraz posiada własną produkcję, która zajmuje się wytwarzaniem półproduktów- spokojnie można myśleć nad wyodrębnieniem na osobne zakładki w grupie „oferta”.

Zakładka „kontakt”

W tym miejscu zamieszczamy najważniejsze informacje dotyczące naszej firmy. Czyli nazwę, adres, pełne dane firmy oraz dane kontaktowe.

2. Jak ma wyglądać strona?

To jest dobre pytanie. Na pewno należy się zastanowić kto jest naszym odbiorcą? Czy jest to klient detaliczny czy firma. Czy są to prości ludzie, czy wykształceni na wysokich stanowiskach?

Wiedząc już kto jest naszym odbiorcą, warto byłoby się wczuć w taką osobę i zastanowić się po jakich strona internetowych ona się porusza. W tym celu może nam pomóc konkurencja, która jest dostępna w Google.

Dodatkowo, aby nasza strona się wyróżniała, a nie była kopią naszej konkurencji, warto się rozglądnąć za innymi stronami. Warto zanotować co nam się podoba i co byśmy widzieli na swojej stronie internetowej.

3. Kolory, które wyróżniają Twoją firmę

Jeśli jeszcze nie masz własnych kolorów, które wyróżniają Twoją markę, to warto się nad nimi zastanowić. Ja wyznaję zasadę trzech kolorów. Do tej zasady nie wliczam białego i czarnego. Oczywiście, można się wyróżniać jednym kolorem, tak jak robi to firma TMSYS, ale musi być to z góry przemyślany zabieg. W mojej ocenie trzy kolory są bezpieczne i dodają stronie świeżości.

4. Domena, czyli adres strony internetowej

Jeśli jeszcze nie mamy domeny, warto sprawdzić, czy są dostępne domeny z nazwą naszej firmy. Na przykład, jeśli firmę reprezentuje jedna osoba, czyli właściciel, to warto sprawdzić czy jego inicjały plus nazwa działalności jest dostępna. Weźmy przykład Jana Kowalskiego, który zajmuje się ubezpieczeniami. Domeny www.ubezpieczenia z żadną końcówką nie doświadczymy, ale może być domena, która będzie mieć nazwę na przykład www.jkubezpieczenia.pl albo www.kowalskiubezpieczenia.pl

Przede wszystkim, warto się postarać, aby adres strony internetowej kojarzył się z firmą/osobą albo z jej działalnością.

Dostępność domeny można sprawdzić pod adresem (domenę proszę nie rejestrować, tylko przesłać mi nazwę).

5. Grafiki i zdjęcia

Nic bardziej nie ubarwia strony jak ładne grafiki, które podkreślają treść strony. Ja osobiście korzystam z dwóch baz, dostępnych z bezpłatnymi komercyjnymi zdjęciami. Pierwsza, to https://unsplash.com/, a druga to https://pixabay.com/ .

Grafiki zdobią stronę, ale to zdjęcia sprzedają nasze usługi i produkty. Zamieszczając profesjonalne i amatorskie zdjęcia przedstawiające naszą firmę, uwiarygadniamy naszą firmę w oczach klienta. Nic lepiej nie działa jak zdjęcia obrazujące zespół firmy, wykonane projekty itd.

6. Słowa kluczowe

Być może nie zależy Państwu na pozycjonowaniu strony w Google. Ma ona jedynie pełnić tylko formę wizytówki. Jednak zachęcam do przygotowania takiej listy z 10/15 słowami kluczowymi.

Uogólniając słowa kluczowe są te, które najczęściej padają podczas zapytań w Google. Na przykład „krawcowa w Michałowicach”. Podane są dwa słowa krawcowa i Michałowice.

7. Logo

Ostatnia kwestia to logo. Jest to temat całkowicie odrębny, ale warto o tym wspomnieć. Przy działalnościach gospodarczych, większość osób samozatrudnionych nie inwestuje w logo. Działa „z polecenia” i to wystarcza. Natomiast jak już jest firma, która zatrudnia ludzi, chce być rozpoznawalna, to musi mieć własne logo.

Warto zastanowić się nad logiem. Na przykład przeglądnąć Internet i zobaczyć jakie logo występuje u popularnych marek. Ewentualnie poprosić o konsultacje z grafikiem.

W tym miejscu, odsyłam do wpisu pt. jak stworzyć profesjonalne logo.  

Tyle z takich głównych kwestii. W momencie, gdy już strona będzie miała pierwsze szkice, to będzie widoczne czego brakują, a co można usnąć. Proszę nie przejmować się napisanym tekstem. Do strony mamy w każdej chwili dostęp i jeżeli coś będzie nie tak, to w każdym momencie można to zmienić.

Życzę powodzenia!

Aktualizacja poradnika

Drzewo genealogiczne 

Jeszcze jedną prośbę mam do Państwa. Przygotowując materiały do strony, bardzo proszę, również zastanowić się jak mają być zakładki i podstrony ze sobą połączone. To znaczy, chodzi mi o przekierowania hiperłączy tzw. guzików. 

Takie “drzewo genealogiczne” jest bardzo ważne, ponieważ na stronie tworzy sieć linków wewnętrznych, która poprawia pozycjonowanie strony w Google. 

Taki schemat najlepiej jest wykonać na kartce papieru albo w notatniku. W razie pytań, zapraszam do kontaktu.