Co powinna zawierać Polityka Prywatności, RODO oraz pliki cookies

Co powinna zawierać Polityka Prywatności, RODO oraz pliki cookies

Udostępnij ten artykuł

Co powinna zawierać polityka prywatności, RODO oraz pliki cookie

Dzisiaj temat niezwykle ważny, który nie warto lekceważyć. Pochylamy się na kwestiami prawnymi zapisów, które są bardzo ważne na każdej stronie internetowej. W skrócie omówimy, co to jest polityka prywatności. Co musi się w niej znajdować oraz  jak napisać ją oraz RODO.

1. POLITYKA PRYWATNOŚCI – CO TO JEST?

Serfowanie po Internecie wiąże się z przeglądaniem różnych portali internetowych. Portale bądź strony internetowe, które odwiedzamy zbierają nasze dane osobowe i często je wykorzystują (m.in. do reklam, marketingu czy analityki).

Zgodnie z ustawą RODO, która weszła w życie 25 maja 2018 roku, każdy portal internetowy (dotyczy zarówno stron firmowych, blogów jak i e-commerce oraz bez względu na to czy są one prowadzone przez osobę fizyczną czy działalność) ma obowiązek posiadać politykę prywatności.

Polityka prywatności ma za zadanie informowanie użytkownika o pozyskanych danych oraz celu ich przetwarzania. Od momentu wprowadzenia dyrektywy RODO, polityka prywatności jest wymogiem. Za jej brak grożą kary w wysokości 2 mln euro lub w wysokości 4% wielokrotności zarobków.

2. JAKIE DANE SĄ POZYSKIWANE I PRZETWARZANE

Przeglądanie stron internetowych nie wiąże się od razu z podawaniem naszego imienia i nazwiska. Dane jakie najczęściej są pozyskiwane, to adres IP naszego urządzenia, miejsce logowania, kraj logowania, czas korzystania ze strony, informacje o podstronach, które były przez nas przeglądane. Administrator strony internetowej może przetwarzać nasze dane w celu:

– poprawienia bezpieczeństwa portalu lub przyspieszenia jego działania,

– kontrolowania ruchu na stronie,

– prawidłowego działania strony internetowej,

– profilowania osoby oraz wyświetlania specjalnie dedykowanych dla niej reklam;

3. JAK STWORZYĆ POLITYKĘ PRYWATNOŚCI

1. Polityka prywatności przede wszystkim powinna być jasna i czytelna dla użytkownika. Język, którym zostanie ona napisana musi być zrozumiały, a treść nie powinna być długa. Polityka prywatności musi być zgodna z funkcjonującą dyrektywą RODO.

Twoja polityka prywatności musi zawierać następujące informacje:

a) w jakim celu gromadzone są dane,

b) jakie dane są przez Ciebie gromadzone,

c) jak przechowywane są gromadzone informacje,

d) jak dane są przetwarzane.

2.Podczas tworzenia polityki prywatności należy podać:

– informację kim jest administrator danych i jak się z nim można skontaktować,

– informację o możliwości złożenia skargi,

– użytkownik powinien wyrazić zgodę na zbieranie i przetwarzanie danych,

– ze względu na dwa rodzaje danych (zwykłych i wrażliwych) należy podać, które z nich są gromadzone. Dane zwykłe, to nasze dane personalne (imię, nazwisko, nr PESEL), a dane wrażliwe, to informacje o naszym DNA, karalności;

3. W polityce prywatności powinny znajdować się postanowienia ogólne, które wskazują:

– podstawę prawną na podstawie, której dokument został sporządzony,

– regulamin strony / sklepu internetowego – może też być na oddzielnej podstronie,

– określenie administratora oraz użytkownika,

– jeśli na stronie jest możliwość założenia konto, to należy podać imię, nazwisko, adres e-mail oraz nr tel.

– informacja o newsletterze jeśli usługodawca go prowadzi,

– o organie prawnym nadzorującym dane osobowe,

– o cofnięciu udzielonej zgody,

– polityka prywatności powinna być dostosowana do charakteru działalności oraz strony internetowej;

4. W dokumencie polityki prywatności powinny być wskazane informacje o plikach cookies. Pliki cookies, to informacje (dane) wysyłane do użytkowników i zapamiętywane przez przeglądarkę użytkownika odwiedzającego witrynę. W momencie, gdy użytkownik na nowo połączy się z serwerem witryny (poprzez wpisanie adresu strony/domeny), przeglądarka wczytuje poprzednio pobrane dane, które przyspieszają połączenie z uprzednio przeglądaną witryną.

Pliki cookies zbierają informację o naszym adresie IP, z jakiego rodzaju przeglądarki korzystamy (Chrome, Mozilla, Explorer, Opera, itp), dacie i czasu przebywania na stronie. Zebrane informacje mają na celu zgromadzenie danych w celu monitorowania naszej strony, poprawy jej bezpieczeństwa i funkcjonalności. Cookies zapamiętują informacje, które szukamy przez co wchodząc na inne portale lub strony pojawiają nam się spersonalizowane reklamy.

W przypadku plików cookies należy podać informację:

– o adresie domeny, która je wykorzystuje,

– w której użytkownik, w każdej chwili może je wyłączyć lub usunąć ze swojego urządzenia.

Z pozoru napisanie własnej Polityki Prywatności może się wydawać skomplikowane i czasochłonne. Jednakże, jeśli dobrze się przygotujemy, to te zadanie nie będzie wielkim wyzwaniem. Dodatkowo polecam również zaznajomić się ze stronami większych firm, które już mają takie zapisy. Duże firmy nie mogą sobie pozwolić na kary, więc większości przypadków w takich firmach informację dotyczące zapisów RODO, Polityki Prywatności i plików cookies zawsze są poprzedzone konsultacjami z radcami prawnymi. Jedną z firm, która w naszej ocenie ma świetnie opisane zapisy jest przodujący dystrybutor oprogramowania w Polsce firma TMSYS z Krakowa.

Na sam koniec dodam jedynie, że chciałem przestrzec przed samym kopiowaniem treści, o których szerzej w tym artykule się rozpisuje. Pamiętajcie przy kopiowaniu można być osądzonym o plagiat i co gorsze teksty, które skopiujecie na ślepo mogą również być błędne. Myślę, że najlepszą praktyką do stworzenia własnych zapisów jest powyższy poradnik plus analiza zapisów na strona internetowych dużych i wiarygodnych firm.

 

Klauzula: Powyższe zapisy są wyłącznie subiektywną opinią autora. Dokładamy wszelkich starań aby były aktualne, ale może zdarzyć się sytuacja, że prawo się zmieni, a powyższe informacje nie zostaną w porę zaktualizowane. Proszę pamiętać, że nie mają na uwodzę doradztwa prawnego. Przetwarzają je Państwo wyłącznie na własną odpowiedzialność i nie mogą być żadną formą do roszczeń!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco i ucz się od najlepszych

Zobacz inne

Myślisz nad nową witryną internetową? A może masz już własną stronę firmową i przyszedł czas rozwinąć swoje możliwości marketingowe? Zapraszam do kontaktu. Rozmowa nic nie kosztuje, ani nie zobowiązuje, a na pewno czegoś nowego Ci dostarczy.